MÁM UPŮV SYNDROM – mrkněte na geniální videoklip, který se odehrává ve fiktivním světě, kde je běžné mít ztrojený 21. chromozom (Downův syndrom). Mít pouhé dvě jeho kopie (běžní jedinci) je naopak anomálie vyžadující léčbu.

„Postižení jedinci trpí například vysokou inteligencí, nízkou empatií a přehnaně řeší spoustu věcí, například to, jak vypadají před ostatními,“ popisuje zpěvák Pavel Čadek, co to vlastně ten Upův syndrom je. Tento Pavel Čadek má sestru. A ta sestra je Jitka Vrbková, maminka Klárky s Downovým syndromem a ředitelka divadla Aldente, které se soustředí na tvorbu lidí s touto diagnózou (rozhovor s ní si můžete přečíst TADY). A tak bylo jen otázkou času, kdy dají tito sourozenci dohromady něco podobně skvělého a nápaditého, jako je právě videoklip Mám Upův syndrom, se kterým vyhráli první cenu v soutěži Fakulty informatiky Masarykovy univerzity v kategorii profesionální film.

Hudebník Pavel Čadek natočil i skvělý vlog, ve kterém popisuje, jak a proč videoklip vznikal a zmiňuje tam i dosti humorné historky z natáčení. Rozhodně doporučuji podívat se na něj též 🙂.

„Text té písně byl vlastně trochu komplikovaný, protože šlo o to vypíchnout v ní problémy, které máme my, ale nemají je lidi s Downovým syndromem. A právě na základě konzultace s Jitkou jsem text musel docela promazat, protože oni lidé s DS mají také hodně problémů, které máme my…,“ popisuje Pavel ve videu.

Jaký že je tedy ten text?

MÁM UPŮV SYNDROM

Doktore, poraď, co s tím syndromem.
Mám zahradu a bazén za domem
a dalších tisíc věcí,
většinu z nich stejně nechci.
Jsem z toho movaný-zdeci.
Neboj!
Tobě se to říká,
ty máš chromozom ztrojený tam,
kde já mám jen dva.
Neboj!
Ne, nebojím se, jen mě leká,
že nezvládnu si splnit všechno,
co od sebe čekám.
Neboj!
Tobě se to mluví,
jenže já mám mít ženu, tři děti
a všechny je živit.
Neboj!
Já si jen trochu hlavu lámu,
jak vyhovím všem ve všem,
v čem bych měl?
A co když zklamu,
co když zklamu?
Mám Upův syndrom
a přesto jsem down.
Životem chodím jako smutný klaun.
Jó, má hlava je doma,
to jen duše je bezvědomá.
Já jsem trochu tený-poma.
Doktore poraď, v čem je závada?
Bojím se, jak před lidmi vypadám.
Celý život se honím,
jen abych byl dál, než oni,
už jsem z toho čený-poni.
Neboj!…

Napsat komentář